«

»

সেপ্টে. ০৪

কাশ্মীরে ভারতীয় বাহিনী কর্তৃক সাধারণ মানুষের উপর প্যালট গুলি বর্ষণ

বারেনা, মাত্র চার বছর বয়সী, যে কিনা অন্যান্য শিশুদের মত খেলা করার কথা, সে ব্যথায় কাতরাচ্ছে শ্রীনগরের হাসপাতালের আট-নম্বর ওয়ার্ডে। একই ওয়ার্ডে তাঁর ৮ বছর বয়সী ভাইও প্যালেট গুলির আঘাতে কষ্টে নিস্তব্ধ হয়ে আছে। তারা জানে না, তাদের কি অপরাধ। শুক্রবার বিকেল বেলা তারা বাবার সাথে স্কুটারে করে বেড় হয়েছিল, যখন ভারতীয় বাহিনী নির্মমভাবে প্যালেট গুলি বর্ষণ করে। তাও তাদের সৌভাগ্য চোখটি হারাতে হয় নাই।[১] বিশ্বের বিভিন্ন দেশে সিরিয়া, ফিলিস্তিনে তাদের ভাই-বোনেরা আরও খারাপ অবস্থায় আছে। অবস্থাদৃষ্টেতে মনে হচ্ছে, সাধারণ মুসলিম জনগণের উপর শক্তিশালী জাতিগুস্টি এবং তাদের দালালরা সারা বিশ্ব জুরে ঝাঁপিয়ে পড়েছে, যেন মুসলিমদের তারা নির্বংশ করেই ছাড়বে।

ছবি যেখানে কথা বলেঃ

Source: click link

Source: click link

Source: Click link

 

কাশ্মীরের পরিস্থিতি বেশ কিছুদিন যাবত উত্তপ্ত। সেখানে আন্দোলনরত মানুষের উপর ভারতীয় বাহিনী নির্মমভাবে প্যালেট গুলি বর্ষণ করেছে। এতে শিশু নারী সহ বহু সংখ্যক মানুষ হতাহত হয়েছে। এই পর্যন্ত ভারতীয় বাহিনীর হামলায় প্রায় ৭৩ জন মানুষ মারা গিয়েছেন। তাছাড়া, ভারতীয় বাহিনীর হামলার লক্ষণ দেখলে মনে হয় যেন তারা কাশ্মীর বাসীকে অন্ধ করে ফকির বানিয়ে দেওয়াই তাদের উদ্দেশ্য।

প্যালট গুলি কি?

উওরঃ প্যালট হচ্ছে এক ধরনের গুলি যা শিশা দিয়ে ভর্তি থাকে। এ ধরনের গুলি করা হলে, সাধারণত শিশা টুকরো বিভিন্ন দিকে ছড়িয়ে পরে। সাধারণত সোজা হয়ে গুলি গুলি যাবে এমন নয়, বরং চতুর্দিকে ছড়িয়ে পরে। এটি পেশী, চামড়া ইত্যাদিতে গেঁথে যায়, বিশেষ করে চোখের ক্ষতি হবার সম্ভাবনা বেশী। বিভিন্ন ধরনের প্যালট গুলি আছে, এর মধ্যে কিছু গোলাকার, এবং কিছু অন্যরকম। এই বছরের জুলাই পর্যন্ত পাওয়া খবরে প্রায় ১১৭ টি ঘটনার মধ্যে ১০৭ টি অপারেশন করা হয়েছে, এর মধ্যে প্রায় ৫ জন সম্পূর্ণ অন্ধ হয়ে গেছেন। [২] অন্ধত্ব অনেক ক্ষেত্রে মৃত্যু থেকেও ভয়ংকর।

কাশ্মীর সমস্যা শুরু: ১৯৪৭ সালে ভারত বিভক্তির সময় কাশ্মীরের রাজা ছিলেন হিন্দু কিন্তু অধিকাংশ জনগণ ছিল মুসলিম। তাই কাশ্মীর ভারত যাবে কি পাকিস্তানে যাবে এ নিয়ে সমস্যা তৈরি হয়। অন্যদিকে হায়দ্রাবাদ এবং গুজরাটের জু-নাগাদের রাজা ছিলেন মুসলিম কিন্তু অধিকাংশ জনগণ ছিলেন হিন্দু। এই সময় কাশ্মীর এবং হায়দ্রাবাদ স্বাধীন থাকার ইচ্ছা প্রকাশ করে। ভারত প্রবর্তিতে জু-নাগাদ এবং হায়দ্রাবাদ উভয়ই দখল করে নেয় এবং সিকিমও দখল করে নেয়। অন্যদিকে কাশ্মীরের রাজা মুসলিমদের উপর গণহত্যা চালান যেন জম্মু অঞ্চলে মুসলিম সংখ্যাগরিষ্ঠতা হারায়[৩]। একদল ব্রিটিশ পর্যবেক্ষকদের মতে এই সময় প্রায় ৭০ হাজার মুসলিম নিহত হয়, কিন্তু আজাদ কাশ্মীর সরকারের মতে প্রায় ২০০ হাজার বা ২ লক্ষ মানুষ নিহত হয় [৪]। তৎকালীন সময়ের কাশ্মীরের জন্য সংখ্যা হিসাবে নিলে এটা ভয়ংকর ভয়াবহ। আরও ৪০০ হাজার মানুষ পাকিস্তানের দিকে পালিয়ে যায়, এবং পাকিস্তানের পাশতুন গোষ্ঠীর (পাশতুনরা বহু যুগ ধরে গোত্র ভিত্তিক অনেকটা স্বাধীন জীবন চালিয়ে গেছে, তারাই সোভিয়েত রাশিয়ার বিরুদ্ধে যুদ্ধ করেছে এবং তারাই একসময় তালেবান হয়েছে, তারা বর্তমানে আফগানিস্তান ও পাকিস্তানের উত্তর-পশ্চিম সীমান্ত প্রদেশের মূল জনগণ) সহায়তায় কাশ্মীরের একটা অঞ্চল মুক্ত করতে পারে, যা আজাদ কাশ্মীর নামে পরিচিত।

এরপরের ইতিহাস, কাশ্মীরের দুঃখের ইতিহাস। বিগত ৬৮-৬৯ বছরে কি পরিমাণ কাশ্মীরিদের রক্ত ঝরেছে এর ইয়থ নেই। জওহর লাল নেহরু নাকি কাশ্মীরে গণভোট দিবেন বলে আশা দিয়েছিলেন। সেই আশা আর বাস্তবায়ন হয় নাই। অন্যদিকে ভারত, সিকিম, জু-নাগাদ এবং হায়দ্রাবাদ ইত্যাদি অঞ্চল দখল করে নিতে সক্ষম হয়। ফিলিস্তিনের মত হাজারো ফিলিস্তিন পৃথিবীতে ছড়িয়ে, কাশ্মীর হচ্ছে এর একটা।

রেফারেন্সঃ

[১] 4-yr-old Barena, brother Zaffar fresh pellet victims, Greater Kshmir.

[২] What are pellet guns and why are they so lethal?, The India Express.

[৩] Chattha, Partition and its Aftermath 2009, pp. 179-180. এবং Chattha, Partition and its Aftermath 2009, pp. 179-180. এবং ওয়েকিপেডিয়া

[৪] Snedden, Kashmir The Unwritten History 2013, pp. 48-57 এবং ওয়েকিপেডিয়া

৬০ মন্তব্য

এক লাফে মন্তব্যের ঘরে

  1. মাহফুজ

    //তারা জানে না, তাদের কি অপরাধ?//
    কেন! এত সহজ কথাটা না জানার কি আছে?
    তাদের অপরাধ হলো যে, তারা শুধু নামমাত্র গণভোট নয় বরং স্বাধীনতা চায়।
    কিন্তু অস্ত্র হাতে সংগ্রাম ছাড়া কি স্বাধীনতা অর্জিত হয়?
    এখন তাদের জন্য ২ টি রাস্তা খোলা আছে-
    ১/ হয় ভারত সরকারকে ট্যাক্স দিয়ে আর দশজনের মত তাদেরকেও সে দেশের প্রজা হয়ে থাকতে হবে।
    ২/ নয়ত স্বাধীন হওয়ার জন্য যুদ্ধ করতে হবে। এটাই সাফ কথা।
    আর এর মাঝামাঝি অবস্থানে থাকলে গুলি-বারুদ থেকে শুরু করে যা যা খাওয়ানো হবে সবই তাদেরকে হজমও করতে হবে এবং ভারত সরকার যেভাবে চাইবে, মার খেয়ে হলেও সেভাবেই বাঁচতেও হবে।

  2. madhumangal saha

    IN 712AD MUSLIM INVIDED INDIA, 1192AD MD.GHORI[SULTAN DYANISTY] AND THEN 1526 MOGHAL IT WAS GREAT FALIOYR OF INDIAN RULLER THAT THEY CAN NOT STABLISHED CENTRAL ADMINISTRATION LIKE NANDA DYANISTI OR MYURAJA DYANISTY AND RESULT THE INDIA HAVE LOST THERE ORIGINAL BOUNDARY .PAKISTAN BANGLADES ARE RESULT.IT SHULD BE CLEARED TO YOU THAT JAMMU AND KASHMIR IS PART AND PERSELL OF INDIA .IF ANYBODY CAN TRY TO FURTHER SPLEET INDIA ,INDIA ARE READY FOR DO. DONT FORGET. BY BORN, PAKISTAN KNOW THAT THEY CAN NOT WIN AGAINST INDIAN SOLDIERS .THE WORLD KNOW THAT PAKISTAN IS FATHER OF TERRORISM .SOME TERRORIST ARE GROWING IN BANGLADES ALSO BUT BANGLADES GOVT. DESTROY TERRORIST. [ TUMI BOLO JADI KAO BANGLADESHAR MATITA JANMO NIEA BANGLADESHER CULTURE ,K GHIRANA KORA BA DAS TAKA BHAG KORTA CHAI TUMI KI KORBA ? BHARATER MATITA JANMO NIAO,, BHARATER ANNO , JAL BATAS BHOG KORAO JA BA JARA BHARAT K ABAR NOTUN KORA VANGATA CHIBA TADER JONNO MIG21, INDRO. DHONUSH, AGNI-V,TAJOSH, BRAHAMASH, PINAK AND MANY OTHERS. JADI TUMI DODH CHAO KHIR DABO KASHMIR CHAO CHIRA DABO. I THINK YOU KNOW. I AM WAITING FOR YOUR REPLY

    1. ২.১
      ফাতমী

      ভাই, আপনার কথাগুলি বাংলায় দিলে খুশি হতাম। তাহলে আলচনা এগোত, ইংরেজি বাংলা মিশ্রণ এবং বল্ড হরফে দাড়ি,কমার ব্রেকেটের দড়ুন লেখা বুঝা কঠিন হয়ে গেছে। যদি সরল ইংরেজি বা বাংলায় দেন, তাহলে উত্তর দিতে সহজ হত। 

  3. কিংশুক

    ভারতীয় জাতীয়তাবাদীরা (হিন্দুরা) কাশ্মীর বাসী মুসলিমদের চায়না কিন্তু প্রাকৃতিক সৌন্দর্যের লীলাভূমি  কাশ্মীরের ভূখণ্ড চায়। একসময় কাশ্মীর উপত্যকা নিরংকুশ মুসলিম সংখ্যাগরিষ্ঠ ছিল, ভারত সরকার পরিকল্পনা মতো বহিরাগত ভারতীয় হিন্দুদের কাশ্মীরে পূনঃবাসন করতে করতে এখন কাশ্মীরে হিন্দুরাও অনেক শক্তিশালী । ব্রিটিশ ঔপনিবেশিকরা বিভিন্ন স্বাধীন রাজ্য দখল করে ব্রিটিশ ইন্ডিয়া গঠন করে। সে হিসাবে বার্মা, কাশ্মীরও ব্রিটিশ ইন্ডিয়া ভূক্ত হয় কিন্তু বার্মিজ, কাশ্মীরিরা (কাশ্মীর অবশ্য ভারত চায়না পাকিস্তানের মধ্যে ভাগ হয়েছে )  কোনদিনও হিন্দু জাতীয়তাবাদের " মাতা ভারত দেবী"র অন্তর্ভুক্ত ছিলনা( অবশ্য তাদের অখন্ড  ভারত মাতার অস্তিত্ব তাদের  রুপকথার কাল্পনিক মহাভারত কাব্য ছাড়া কোথাও নাই, সেই ভারত মাতাকে ভাগ করায় তারা মুসলমানদের প্রতি কিরকম  ক্ষেপা! মুসলমানরা নাকি আরব থেকে এসে হিন্দু ভারত মাতাকে অপবিত্র করে দখল করেছে! অথচ ভারতীয় অঞ্চলের মূর্তি পূজারী রাজাদেরকে পারস্যের ও আরো বিভিন্ন দেশিরাও প্রজা বানিয়ে রেখেছিল, হিন্দু বিভিন্ন রাজারা নিজেরা নিজেরা সাম্রাজ্য বাড়াতে প্রতিনিয়ত যুদ্ধ করতো। ম ুঘলরা আধুনিক ভারত বর্ষের জনক)। ভারত সরকার ও ভারতীয় জাতীয়তাবাদীরা  কাশ্মীরের সকল আন্দোলনকারীকেই ইসলামিক জংগি, সন্ত্রাসবাদী হিসাবে গণ্য করে। সে হিসাবে কাশ্মীরের মুসলমানদের  ভাগ্য ভাল যে, ভারতীয় বিমানবাহিনী বোমা মেরে কাশ্মীর গুঁড়িয়ে দিচ্ছেনা। তবে এনকাউন্টারের নামে অনেক কাশ্মীরি মুক্তিযোদ্ধাকে মারা হয়েছে । দীর্ঘ কয়েক দশক ধরে কাশ্মীরীরা স্বাধীনতার জন্য যুদ্ধ / আন্দোলন করেছে। তখন প্রায় পাঁচ ছয় লাখ ভারতীয় সৈন্য বাহিনী কাশ্মীরে অবস্থান করে জরুরি অবস্থা ঘোষণা করে ইচ্ছেমতো হত্যা গুম দমন পীড়ন চালিয়েছে ।ভারতীয় সৈন্যদেরকে দায়মুক্তি দেওয়া হয়েছে । সে সময় কাশ্মীরে বেশ কিছু জিহাদি দলও যুদ্ধ করেছে । কাশ্মীরী মুসলিমদের কমপক্ষে আঞ্চলিক স্বায়ত্তশাসন প্রয়োজন  (যদিও ভারতীয় সংবিধানে কাশ্মীরের আলাদা মর্যাদা দেওয়া হয়েছে কিন্তু তাও মেনে চলা হচ্ছেনা)। নিয়মতান্ত্রিক আন্দোলন করে কাশ্মীরের সমস্যা সমাধানের চেষ্টা করা উচিত যদিও তাতেও কাজ হবেনা কারন ভারত সরকারের প্ল্যান ভিন্ন । কিন্তু যুদ্ধ করে ভারতের সাথে পারা যাবে বলে মনে হয়না। কাশ্মীর নিয়ে কিছু বলাও ঝুঁকিপূর্ণ কারন কাশ্মীর নিয়ে ভারত পাকিস্তানের মধ্যে দ্বন্দ্ব রয়েছে । এখন কেউ কাশ্মীর নিয়ে কিছু বললেই ফাকিস্তানি/রাজাকার/আইএসআই এর চর বলে ভারতীয়/দেশি হিন্দুরা তেড়ে আসে কিংবা ইসলামিক জংগি আখ্যায়িত করে মেরে ফেলার হুমকি দেয়। আপনার এখানেও তারা হুমকি ধমকি দিতে আসতে পারে। এখন বন্ধু রাষ্ট্র ভারতের সমালোচনা করা মানে রাজাকার/পাকিস্তানি প্রেতাত্মা/ জামাতি/ নাপাকিস্তানের জারজ সন্তান আখ্যা পাওয়ার সম্ভাবনা রয়েছে আর সেই সার্টিফিকেট বাংলাদেশের মালিক শ্রেণীর প্রতিনিধিরাই দিবে।

  4. মাহফুজ

    @madhumangal saha:

    হাঁ, স্বাধীন হয়ে যাওয়া এত সহজ ব্যাপার নয়। এটা হাতের মোয়া নয় যে চাইলেই পাওয়া যাবে। আর এটি এমনতর আবেগের বিষয়ও নয় যে, কয়েকটি ইট-পাটকেল মারলেই মিলে যাবে। বরং এর জন্য যোগ্যতা অর্জন করতে হয়।

    এক হাতে তালি বাজে না। তাই ভারত বিভক্তের দায় শুধুমাত্র মুসলিম শাসক ও নেতাদের ঘাড়ে চাপিয়ে দেয়া ঠিক নয়। এটি এক ধরণের হীনমন্যতা ও সত্যকে বিকৃত করার অপচেষ্টা মাত্র।

    ভারতের মুসলিমদের উপর (muslim harassment in india) অন্যায় আচরণ, বৈষম্য নীতি, নির্যাতন বন্ধ হলে হয়ত স্বাধীনতার চিন্তা ভারত তথা কাশমিরের মুসলিমরা করতেন না কিংবা এই ভাবনা সহজে তাদের মাথায় ঢুকিয়ে দেয়া যেত না। তাই ভারত সরকারের উচিত, এই সমস্যা সমাধানের জন্য যত তাড়াতাড়ি সম্ভব মুসলিম লিডারদের সাথে বসে ভারতে বসবাসরত মুসলিমদের অধিকার সংরক্ষণের জন্য যথাযথ ব্যবস্থা গ্রহণ করা। সকল ধরণের বৈষম্য ও নির্যাতন বন্ধের প্রয়াস নেয়া। তা না হলে ভবিষ্যতে ভারত ভাগ না হলেও চাপা ক্ষোভ সবার মধ্যেই অশান্তি বয়ে আনতে পারে। যা হয়ত ভারত, বাংলাদেশ ও পাকিস্তান, কারো জন্যই সুখকর হবে না। তাই শান্তির স্বার্থে এই অবস্থার একটি শান্তিপূর্ণ সমাধান কামনা করছি।

  5. madhumangal saha

    CREATIVE CRITICISM ARE WELCOME. I AM FARTHER REQUESTED TO YOU READ HISTORY. [BUT I HEARD ONE DAY THAT THE BANGLADESH NATIONS CHANGE THEIR FREEDOM STRAGGLE, NOW PRESENT Govt.TRY TO KNOWN THE NATIONS ORIGINAL ” MUKTI JUDHER HITASH” THE NATIONS WHO CHANGE THERE ORIGINAL HISTORY HOW WE EXPECTED BY THEM THAT THEY BELIEF ORIGINAL HISTORY .] THE LITERACY IS THE MIRROR OF SOCIAL. NOW I REQUEST TO YOU TO TELL ME WHAT IS THE OLDEST LITERACY IN THE WORLD ? HOW MANY EPIC HAVE IN THE WORLD? AND WHICH IS OLDEST? HAVE YOU HONEST BELIEF ? IF YES , ANSWER ME. IF YOU ARE A STUDENT THEN I LISTEN TO YOU BUT YOU INTRODUCE TO YOURSELF AS A MUSLIM , I AM SORRY . THE MAHAVARATA IS NOT ONLY A EPIC BUT ALSO A HISTORY.TRY TO UNDERSTAND IT .

  6. madhumangal saha

    @MAHAFUG,,,,                                                                                                                                         IN  MY  POINT OF  VIEW , NEITHER NATIONAL CONGRESS NOR TO MUSLIM LEAGE HAVE RESPONSCIBILITY TO SPLEET INDIA..  WHEN AIEXENDER INDIDED INDIA NANDA DYNASTI WAS IN MAGHADHA .ALEXENSER AFFRIED THE KING OF  NANDA.. THEN  IHE  HISTORICAL MAYARAYA DYNASSTI ..IF  THE  LETTER  INDIAN RULLER  SUSTSIN THEIR ADMINISTRATIVE MILITARY  POWER THEN DEFINATELY THEY  CAN  REPLY IN 712ad,1192ad,,BUT  ALS ,,, TGE GREAT  KING  ASHOKA MAKE ''VERY GHOSH TO DHOMMO GHOSH..BUT THEN  A  LONG  TIME  WAS  PASSED,,  NO  ONE  COULD  THINKS ABOUT ALL OVER INDIA ,, THEY  ARE  THINKED THERE  REIGON,, NEITHER  PALL DYANISTI.. NOR  PROTIHAR NOR TO  GYZZOR DYANISTY,, SULTAN MAMUID SEVENTEEN TIME INVIDED  INDIA AND  RESULT ? I  THINK  YOU  KNOW ..THE INDIAN WHO BORN IN INDIA,, THODS WHO  ARE INDIAN  BY  BLOOD,, NOW  A  LONG  TIME THEY  ARE  ''JIMMY''    BUT   NOW  ''SAKH, HOON, PATHAN, MOGHALL''  WE  THE  PEOPIES OF  INDIA——————SECUIAR AND   WE  ARE PROUD OF  OUR SECULARISM…..WE   HAVE ABLITY  TO  SAY ——LA E LA HA ILLLALLA MOHOMAD'R  RASSUL ILLA,,, AND  ALSO  SAYED HARA RAMA  HARA KRISHNA..  DO  YOU  HAVE??????   I WEAT  FOR  YOUR  ANSWER

    1. ৬.১
      মাহফুজ

      @madhumangal saha:

      আপনি কি বাংলা জানেন না? আর আপনার ইংরেজিটাও কেমন যেন অস্পষ্ট ঠেকছে। হয়ত এটা আমারই অপারগতা। যাই হোক, শুধু বাঙালী পরচিয় দিলেই এবং মুখে জয় বাংলা বললেই হবেনা। আশাকরি এরপর থেকে বাংলায় লেখার চেষ্টা করবেন। তা না হলে আমার পক্ষে আপনার মন্তব্যের জবাব দেয়া সম্ভব নাও হতে পারে।

      'Secularism' অর্থ যে 'নৈতিকতা ও শিক্ষা ধর্মকেন্দ্রিক হওয়া উচিত নয়, এই মতবাদ; ইহজাগতিকতা; ইহবাদ' – তা নিশ্চয় আপনি জানেন। অথচ আপনারা ভারতবাসী একটি ধর্মভিত্তিক দলকে ক্ষমতায় বসিয়েছেন। আর এতে প্রমাণিত হয় যে, আপনি বা আপনারা মুখেই শুধু Secularism এর কথা বলেন। কিন্তু কাজে সম্পূর্ণ বিপরীত।

      হিন্দুস্তানের কিংবা যে কোন রাষ্ট্রের সচেতন সংখ্যাগরিষ্ঠ জনগণ একটি ধর্ম ভিত্তিক দলকে চয়ন করতেই পারেন। জনতার রায় তো মেনে নিতেই হবে এবং তাতে আমার কোন আপত্তি নেই। কারণ আমি ধর্ম ভিত্তিক সরকারের বিপক্ষে নই, যদি তারা কট্টোরপন্থি মনোভাব ত্যাগ কোরে সত্যিকার অর্থে অসাম্প্রদায়িক পরিবেশকে লালন করতে পারতেন।

      আপনি/ আপনারা কি মুখেই শুধু 'লা ইলাহা ইল্লাল্লাহ মুহাম্মাদুর রাসূলুল্লাহ' এবং 'হরে রাম হরে কৃষ্ঞা' যপেন? অন্তর থেকে এমনটি বিশ্বাস করলে তো ভারতের মুসলিমরা বৈষম্য ও নির্যাতনের স্বীকার হতেন না। সুতরাং আসুন, মুখের বোলচাল ছেড়ে শান্তির স্বার্থে যাকে যতটুকু অধিকার দেয়া প্রয়োজন তা থেকে বঞ্চিত না করে সংরক্ষণ করার চেষ্টা করি।

      বাংলাদেশের জনগণ কিন্তু এখনো কোন ধর্ম ভিত্তিক দলকে ক্ষমতায় বসায় নাই। সুতরাং এরপর আর বেশি কিছু মুখে বাড়িয়ে বলার প্রয়োজন আছে কি?

      এখানে আমন্ত্রণ- "সম্প্রীতি ও একতার দেশ"- 'বাংলাদেশ'

       

       

    2. ৬.২
      এম_আহমদ

      @ madhumangal saha

      আপনার ভাষা ও যুক্তি দেখে আমি বিস্মিত! বড় আকারে না হলেও ক্ষুদ্রাকারে, এখানে হয়ত ভারতীয় বৈশিষ্ট্যের কিছু একটা রূপ প্রকাশ পাচ্ছে। মূলের বিষয়টি যখন এভাবে, তখন আমাদের দেশীয় ভারতী রাজাকারদের যুক্তি ও মানসিকতার পরিচয় বুঝারও কিছু এখানে রয়েছে। ভারতের সাফল্য এই যে তারা আমাদের দেশে এমন একশ্রেণীর রাজাকার তৈরি করে নিয়েছে যারা একাত্তরের রাজাকারদের মধ্যকার ঘৃণ্যদের চাইতেও ঘৃণ্য এবং মস্তিষ্কশুন্য তো বটেই। তবে ভারতের প্রেক্ষিতে ঘৃণ্য শব্দটি অবশ্যই যথার্থ নয়, বরং গুণবাচক। আজ যদি রাজাকার শ্রেণীর নেতৃত্ব কোনোভাবে আবার ভারত মাতার সাথে মিশার যুক্তি উত্থাপনে আগ্রহী হয় অথবা বর্ডার ফ্রন্টিয়ার উড়িয়ে দিতে চায় তবে তাদের চামচাগণ রাজপথে নামতেও কুণ্ঠিত হবে না, বরং এর পিছনে উন্নতির মার্গে পৌঁছার ভাষা ও যুক্তি পাবে। আর যারা তাদের বিপক্ষে যাবে, তাদেরকে শুধু নিজেদের ও ভারত মাতার জানি-দুশমন ভাববে না, বরং অস্ত্র হাতে খুন, গুম, ও মারধর করতেও উদ্যত হবে। অধিকন্তু প্রোপাগান্ডার জন্য ভারত মাতার বক্ষ-বিদীর্ণ-করা দ্বিজাতিতত্ত্বের ভিত্তিতে ‘পাকিস্তান’ ভুলের হুক্কু হুক্কু করবে। ভুল যদি শুদ্ধ করা যায় তবে কেন তা শুদ্ধ হবে না? ভারত মাতা যখন তার বঙ্গ-সন্তানদের মানুষ না করে কেবল বাঙালীই করেছে, তথাপি “এই সন্তানদের” ভাষা ও যুক্তি প্রকাশের প্রবল নির্ঝরিণীর মুখে কে দাঁড়াতে পারবে?

      চালিয়ে যান। ভাল থাকুন, সুস্থ থাকুন।

  7. madhumangal saha

    @MAHAFUJ as soon as possible I installed bengali word,,then I wrote bengali. ok——————. In 1947 how many hindu religion was in eastpakistan,,then how maney hindu in ganaprojatantari banglsdesh at present ?how many perecentage in future?may I REQUESTED TO YOU 2011 SENSUS REPORT OF INDIA ,, YOU WILL FINED THE MUSLIM COMMUNITY HAVE HIGHEST BIRTH RATE. I INVITED TO ALL OF YOU PLEASE VISIT IN KOLKATA DURING DURGAPUJA OR EAD-UL FITTER THEN YOU UNDERSTAND .. INDIA HAVE ABILITY TO PROTECTED THERE CITIZEN . SOME TIME UNEXPECTED INCIDENT IS HAP-END.MOST OF CASE SOME PAKISTANI ARE ENGAGED, HOW MANY PEOPLE YOU HAVE ? BUT MUCH MORE MUSLIM PEOPLE WE HAVE .I THINK YOU ARE NOT SURPRISE TO LISTEN , THAT THE MUSLIM COMMUNITY ORGANISED DURGAPUJA, KALIPUJA AND EVERY STUDENT (student have one cast that is they are student) CALIBRATE SARASWATI PUJA. IN EAD UL FETOR ALL INDIAN PARTICIPATED. DO YOU TELL WHAT REASONS FOR BANGLADESH CAME IN NEWS ? WHY RAMKRISHNA-MISSION IN BANGLADES SEND A LETTER INDIA Gov. IN FUTURE THE NON MUSLIM COMMUNITY IS SAFE ?I THINK TIME WILL GIVE ANSWER.

    1. ৭.১
      মাহফুজ

      @ m. shaha

      বাংলাদেশেও প্রতি বছর মুসলিমরা ঈদুল ফিতর ও ঈদুল আযহা অর্থাৎ কুরবানীর ঈদ যেমন পালন করেন, তেমনি হিন্দুরা দূর্গা ও কালি পুজা, খৃষ্টানরা বড় দিনের উৎসব এবং অন্যান্য সকল ধর্মের মানুষই তাদের ধর্মীয় দিবসগুলো অত্যন্ত আনন্দ ও সৌহার্দ্যপূর্ণ পরিবেশে পালন করে থাকেন।

      ভারতে কুরবানীর ঈদ পালনের ব্যাপারে মুসলিমরা বেশ সচেতন থাকেন (Avoid cow slaughter on Eid-ul-Azha: Deoband to Muslims)। আর তাই হিন্দু ধর্মালম্বীদের সেন্টিমেন্টের কথা বিবেচনা করে তারা গরু কুরবানীর পরিবর্তে অন্য পশু কুরবানী করার সিদ্ধান্ত নিয়েছেন। কিন্তু তারপরও সেখানকার অনেকেই পশুপ্রীতির দোহাই তুলে সেভাবে পালন করতে দিতেও নারাজ (Thousands Petition to Ban Animal Sacrifice as Part of Eid al-Adha in India)। অথচ তারা নিজেরা কিন্তু নিজেদের প্রয়োজনে প্রত্যহ অগণিত জীব (উদ্ভীদ+পশু) হত্যা করেই যাচ্ছেন।

      ঈদের সময় সামর্থবান মুসলিমরা আল্লাহর নামে পশু কুরবানী করেন শুধু নিজেদের ভোগের জন্য নয়। তারা নিজেরা খেয়ে বেশিরভাগ অংশ আত্মীয়-প্রতিবেশী এবং গরীবদেরও খাওয়ান। এভাবে তাদের পুষ্টির চাহিদা মেটান। পশুর চামড়া বা তার বিক্রী করে সেই অর্থ গরীবদের দান করেন। আবার এই পশুর চামড়াগুলো দেশ ও দশের জন্যও কাজে লাগে। এভাবে ধনীদের হাতে জমে থাকা সম্পদ গরীবদের হাতে আসে এবং বাজারে কাচা টাকার প্রবাহ সৃষ্টির মাধ্যমে অথনৈতিক ভারসাম্য রক্ষায় বেশ বড় ভূমিকা রাখে। (এখানে আমন্ত্রণ- কুরবানি সম্পর্কিত প্রশ্ন ও উত্তর)

      তবে এটা ঠিক যে, ধর্মীয় বিশ্বাসের কারণে মুসলিমরা সরাসরি পুজায় অংশ নেয়া থেকে দূরে থাকেন। কারণ মুসলিমদের জন্য শিরক অর্থাৎ অংশিবাদ (দেব-দেবির উপাসনা করা) হারাম। মহান স্রষ্টা আল্লাহ ছাড়া অন্য কারো উপাসনা করলে আর মুসলিম থাকা যায় না। তাই তারা বিরোধীতা করেন না বা বাধাও দেন না, বরং কিছুটা দূরত্ব রক্ষা করে চলেন। আর এরই মাঝে পরস্পর শুভেচ্ছাও বিনিময় করে থাকেন। শান্তি শৃঙ্খলা যেন ভঙ্গ না হয় সে বিষয়েও সচেতন থাকেন। আপনাকে আমন্ত্রণ রইল। আশাকরি অন্যের কাছে না শুনে নিজে এসে দেখে যাবেন।

      তবে রাজনৈতিক অস্থিরতা এখন সারা বিশ্বময়। তাই সেই নেতিবাচক রেশ থেকে এখানকার পরিবেশও সম্পূর্ণ মুক্ত নয়। কিন্তু তাই বলে সেসব বিচ্ছিন্ন ঘটনার দোহাই তুলে দেশের মাটিতে বসবাস করে সেই দেশের বিরুদ্ধে চিঠি চালাচালি করাটা মোটেও শুভ-বুদ্ধির পরিচয় বহন করেনা। বরং এর পছনে দুরভিসন্ধির গন্ধই পাওয়া যায়। যা কারো জন্যই ভাল নয়। তাই এসব পরিহার করা চাই। আশাকরি প্রতিবেশী সকল দেশ সত্যটা যাচাই করেই সঠিক সিদ্ধান্ত গ্রহণ করবেন।  ধন্যবাদ-

    2. ৭.২
      মাহফুজ

      @ madhumangal saha
      আপনি বলেছেন- //as soon as possible I installed bengali word,,then I wrote bengali. ok——————. In 1947 how many hindu religion was in eastpakistan,,then how maney hindu in ganaprojatantari banglsdesh at present ?how many perecentage in future?may I REQUESTED TO YOU 2011 SENSUS REPORT OF INDIA ,, YOU WILL FINED THE MUSLIM COMMUNITY HAVE HIGHEST BIRTH RATE.//
      ………………………
      আপনার ইংলিশটা বুঝতে বড্ড বেগ পেতে হচ্ছে। তারপরও কিছু বলার চেষ্টা করছি। আশাকরি এরূপ টিংলিশ টাইপ ইংলিশ ছেড়ে বাংলায় লিখার অভ্যাস করবেন।
      কিছু মানুষ সব দেশেই আছেন যারা নিজেদের প্রয়োজনে বিদেশে গিয়ে প্রবাসী জীবন কাটাচ্ছেন। দেশে ফরেন-মানি পাঠিয়ে জাতির উন্নয়নে অবদান রাখছেন। আবার এমন কিছু মানুষও আছেন যারা দেশে বিতর্কীত ঘটনা ঘটিয়ে তাদের জীবন বিপন্ন হওয়ার অযুহাত দেখান এবং সেই অছিলায় বিদেশে রাজনৈতিক আশ্রয় চান। তারা দেশের ভাবমূর্তী নষ্ট করে একবার এখানে একবার সেখানে পরগাছার মত দিন কাটান। তবে সব দেশেই যে কেউ কেউ প্রকৃতই ক্ষতিগ্রস্ত হন সেটাও মিথ্যে নয়। আপন জন্মভূমি ত্যাগ করা অনেকের কাছে ততটা সহজ না হলেও প্রাণের মায়ায় তারা হয়ত কখনো কখনো সেই সিদ্ধান্ত নিতে বাধ্য হন। সব ধর্মেই এ ধরনের ক্ষতিগ্রস্ত মানুষ আছেন। তবে বর্তমানে সারা বিশ্বে কোন্ ধর্মের মানুষ বেশি অত্যাচারিত ও ক্ষতিগ্রস্ত হচ্ছেন তা নিরপেক্ষ দৃষ্টিভঙ্গি নিয়ে বিবেচনা করলে ঠিকই বুঝতে পারবেন।
      মুসলিমদের মধ্যে সন্তান জন্মের হার যে বেশি তা আপনিই বলেছেন। কারণ সত্যিকার মুনলিমরা সন্তান হত্যায় নয়, বরং জন্মদানে বিশ্বাসী। অপরদিকে ভ্রুণ হত্যার হার ভারতের হিন্দুদের মধ্যে দিন দিন বৃদ্ধি পাচ্ছে। তাছাড়া লিভ-টুগেদার এর কারণে সন্তান নেয়ার কথা অনেকে ভাবতেই পারেন না। পবিত্র কোরআনের বিধান অনুসারে ইসলামের অনুসারীদের কাছে কিন্তু এগুলো ব্যাড-কালচার ও হারাম। তাই মনুষ্য উদ্ভাবিত এসব আল্ট্রা মর্ডান জীবন পদ্ধতি তারা পরিহার করেই চলেন। প্রয়োজনে মুসলিমরা পরিবার পরিকল্পণা গ্রহণ করেন। কিন্তু তা সত্বেও মহান স্রষ্টার দেয়া বিধান মেনে চলার কারণে সকল দেশেই মুসলিমদের সংখ্যা যে দিন দিন বৃদ্ধি পাবে তা বলার অপেক্ষা রাখেনা। ধন্যবাদ-
       

  8. madhumangal saha

    ACCRODING  TO  INDIAN  CONSTITYTION 'SECULARISM' MEANS INDIA HAVE NO PERTICULER RELLIGION .  I  REQUEST TO  YOU,  TO  SEE INDIAN CONSTITUTOON PART-THREE,,,ARTICLE 12 TO 35,,PART  FOUR,ARTICLE 36 TO 51

    1. ৮.১
      মাহফুজ

      এতদিন ধরে স্কুল, কলেজ ও বিশ্ববিদ্যালয়ের ছাত্র-ছাত্রিরা কি তাহলে সব ভুল শিখছেন? এতকাল পেরিয়ে এসে অবশেষে ‘SECULARISM’ এর অর্থ খোঁজার জন্য ব্র্যণ্ডেড ডিকশনারী ছেড়ে দিয়ে কি এখন তাহলে ভারতের সংবিধান ঘাটতে হবে!? বেশ মজা তো!

      কিতাবে ছাপিয়ে সারাজীবন পড়াবেন এক রকম, আবার সংবিধানে জুড়ে দিয়ে বলবেন আরেক রকম- এরূপ রূপ পাল্টানো ভাল দেখায় না। আমি সরল পথের পথিক, তাই এরূপ ছলা-কলায় বিশ্বাসী নই। বরং এই শব্দটা ছেড়ে সংবিধানে “Cosmopolitanism অর্থাৎ বিশ্বনাগরিক তত্ব/ অসাম্প্রদায়িকতা/ বিশ্ব জনিন” শব্দটা জুড়ে দিলেই তো ঝামেলা চুকে যায়। যদিও শব্দ জুড়ে দেয়াটা বড় বিষয় নয়। মানসিকতার পরিবর্তনটাই আসল কথা। কিন্তু তারপরও ভাবটা অক্ষুন্ন থাকলে অন্তত কিছুটা তো সস্তি মেলে। আশাকরি পরামর্শটা ভেবে দেখবেন- ধন্যবাদ

       

      1. ৮.১.১
        কিংশুক

        ভারতের সংবিধানের অধ্যায়-তিন, অনুচ্ছেদ -বারো থেকে পঁয়ত্রিশ পর্যন্ত পড়লাম । মনে হলো সংবিধানের প্রণেতারা যে উদ্দেশ্যে সংবিধান প্রণয়ন করেছেন সে উদ্দেশ্য মোটেই পূরণ হয়নি। সংবিধানে সরকারি অর্থে পরিচালিত স্কুলে ধর্মীয় শিক্ষা নিষিদ্ধ করা হয়েছে । কেন করা হয়েছে? নিশ্চয়ই সাম্প্রদায়িকতা পরিহারকরার উদ্দেশ্য । অথচ ভারতে নিরানব্বই সাল হতে আজ পর্যন্ত বার বার হিন্দু জাতীয়তাবাদী দল বিজেপি ক্ষমতায় আসছে। বিশ্বের সবচেয়ে বেশি সাম্প্রদায়িক দাংগা ভারতে সংগঠিত হয়।ধর্ম ব্যবসা,কুসংস্কার, নারী শিশু হত্যা ভারতের স্বাভাবিক ঘটনা। ঐ অনুচ্ছেদ গুলিতে দেখলাম জাতপ্রথার বিরুদ্ধে ,অস্পৃশ্য দলিত সবাইকে সমান ঘোষণা করা হয়েছে । বাস্তবে ভারতে এখনও উঁচু জাতরা দলিত অস্পৃশ্য দের উপর অত্যাচার করে,অধিকার হরণ করে। ভারতের সেকুলার সংবিধান সংখ্যা লঘু মুসলমান, খ্রিস্টান, নিচু জাতের হিন্দুদের অধিকার সংরক্ষণের ন িশ্চয়তা দিলেও বাস্তবে সেটা কোনও কাজেই আসেনি। ভারতেরসরকারি চাকরি, আর্মি, আইনশৃঙ্খলা বাহিনীতে জনসংখ্যার অনুপাতে মুসলমানদের সংখ্যা অনেক কম। বৈষম্য প্রকট। আমি আসলে জানতামই না যে, ভারতে শিক্ষা ব্যবস্থায় ধর্মীয় শিক্ষা নিষিদ্ধ । তাহলে ভারতীয় শিশুরা নিজ নিজ ধর্মের মৌলিক শিক্ষা পাবার অধিকার বঞ্চিত হলো। এর ফলে তীব্র পর ধর্ম বিদ্ধেষী,মুসলমান -খ্রিস্টান দের ভারত ছাড়া করার এক বিকৃত হিন্দু জাতীয়তাবাদের আদর্শ শিক্ষা দেওয়া যাচ্ছে যে মতবাদে জেনেটিক্যালি ভারতীয় ,হাজার বছরের ভারতীয় বাসিন্দা কেউ ইসলাম,  খ্রিস্টান ধর্ম গ্রহণ করলেই সাথে সাথে ভারতীয় জাতিসত্তা হারিয়ে ভারতে বসবাসের যোগ্যতা/অধিকার হারায়। এরকম তীব্র ফ্যাসিবাদী আদর্শ নাজিবাদের চেয়েও কট্টর । ভারতীয় সংবিধানের সাথে ভারতের কোনও মিল নেই।

         

        1. ৮.১.১.১
          kumar mondol

          You are absolutley right. That is why Hindu population as a percentage of total population is declining in India, but populations of other religions are increasing. On the other hand, in Muslim countries such as Pakistan and bangladesh opposite is true. Therefore, In India people from minority religion can live, survive and multiply, but in Muslim countries, they are driven out and their basic existence is at stake. I do not know which is worse.  Can you enlighten me?

          1. ফাতমী

            মুসলিমদের পার্সেইন্টিজ সারা পৃথিবী জুরেই বাড়তেছে। তার দুইটা কারণ হলঃ মুসলিমদের জন্ম হার বেশী এবং ইসলাম ধর্ম বহু সংখ্যক মানুষ নতুন গ্রহন করে।

      2. ৮.১.২
        কিংশুক

        প্রকৃত ধর্মীয় শিক্ষা বঞ্চিত থাকার কারনেই বোধহয় ভারতে ধর্ষণ, ইভ টিজিং, লিভ টুগেদার, ব্যভিচার এর মাত্রা এত বেশি।

        1. ৮.১.২.১
          kumar mondol

          I am sure if you compare per capita basis Pakistan and Bangladesh are way ahead of India in thsi category. You may say in India, it gets reported immediately and accurately, not so in Pakistan and Bangladesh. 

          1. ফাতমী

            আপনি কিভাবে নিশ্চিত হলেন ? মনগড়া একটা কথা বলে নিজেই নিশ্চিত হয়ে গেলেন? পরিসংখ্যান আপনার কথা সমর্থন করে না। রেপ হবার হার আপনার দেশেই অনেক বেশী এবং আপনার দেশেও অনেক কেইস আন রিপোর্টেড থাকে। আর কেন বেশী সেটা বুঝতে হলে, বলিউড সিনামার কথা বিবেচনায় নিলেই হয়, যৌন উত্তেজক দাবী বলিউডের সিনেমা আসামের এক বিদ্রোহী গোস্টি তাদের অঞ্চলে নিষিদ্ধ করার পক্ষে বক্তব্য দিয়ে ছিল (বহু পুরাতন খবর, লিংক দিতে পারবো না)

  9. madhumangal saha

    @ M. AHAMED ,,I KNOW THAT IT CAN NOT BE POSSIBLE IN FUTURE . BUT I REQUESTED TO YOU PLEASE YOU AND I BOTH ARE IMAGINED THAT ,,, SACHIN TENDULKAR,, RAHUL DRAVIR ,, SOAEB-AKHTER,, WASIM-AKHTER,, SAKIB AL-HASSION, MD.RAFIC,,AND THE GREAT MUSTAFIJUR-RAHAMEN ARE PLAYING UNDER A NATIONAL FLAG.THEN WHAT HAPPENED ?WHAT WILL BE RESULT ?DO YOU KNOW I IMAGINED ? BECAUSE ” MODER PITRI-PITAMOHER CHARAN DHULI KOTHAI RA , SA AMADER BANGLADESH AMADEREI BANGLA RA’ ‘YOU HAVE RIGHT TO THINK IT IS VALUELESS, BUT I RESPECT EMOTION , LOVE,IT IS VALUABLE FOR ME.BUT I AM PRACTICAL TOO. AND YOU KNOW THAT INDIA HAVE RESPECT ABOUT NEIGHBOR SOVEREIGN. IT IS EASY TO SHATTER THAN WEIR. I DO NOT KNOW. DO YOU KNOW? IF YES ,, PLEASE INFORMED ME. I AM AWAITING. TAKE CARE .I WISH YOU HAVE DONE A GREAT JOB. AND HAPPY EAD-UL AZZHA.

    1. ৯.১
      kumar mondol

      First, leran how to write a composition in english corretly and then provide your opinions. Your writeups are full of misspelling,wrong grammar and wrong constructions. 

    2. ৯.২
      এম_আহমদ

      @madhumangal saha:

      আমাকে উদ্দেশ্য করে মন্তব্য করেছেন দেখে কৃতজ্ঞতা অনুভব করলাম।

      দেখেন, আমরা বাংলাদেশের লোক, আমাদের মন্তব্য যাই হোক, আপনার নিজ দেশের কুমার মণ্ডল আপনাকে নিয়ে কি বলছেন। তার মন্তব্যের প্রথম লাইনের বানানগুলো দেখেন, আর হিসেব করে দেখেন কয়টা ভুল (leran, english, corretly )। এখন ভেবে দেখুন ভারত মাতার সন্তানদের অবস্থা! কিন্তু তবুও আপনাদের অবস্থা অনেকটা ভাল, এটা এজন্য যে আমাদের দেশের ভারতী রাজাকারগুলো আপনাদের গোলাম। এই প্রেক্ষিতে আমার আগের মন্তব্যটা স্মরণ করুন।

      আপনি শীঘ্রই বাংলা সফটওয়্যার ইন্সটল করতে যাচ্ছেন -এটা সুসংবাদই নয় বরং আশীর্বাদও বটে। তবে সেই সময় না আসা পর্যন্ত আমরা যার যার কথাই বলে যেতে হবে। কেননা সফটওয়্যারের অভাবে কমিউনিকেশনে অনেকটা গণ্ডগোল দেখা দিচ্ছে।

      আমি ক্রিকেট খেলা বুঝি-টুঝি না, তাই এই জগতের জ্ঞান একেবারে কম। তবে যেসব নাম উল্লেখ করে ‘এক পতাকার নিচে’ খেলা দেখার কল্পনা করতে আহবান করেছেন, আমি তা'ই করেছি। যদিও অনেক কথায় ধোঁয়াশায় রয়েছে, তবে এক ভূখণ্ড, এক মাতামহী (ভারত), আর প্রপিতামহদের চরণধূলি -এগুলো স্পষ্ট এবং অনেক ইঙ্গিতবাহী। আপনি হয়ত ঐতিহাসিকতায় ভারত-প্রেমীদের কথাই স্মরণ করেছেন। কিন্তু এমন কল্পনায় আমাদের সমস্যা আছে। রাজনৈতিক অঙ্গনের বাইরে বাংলাদেশে ভারতী রাজাকারদের সংখ্যা নিতান্ত কম, বরং এরা এক বিরল প্রজাতি। যতটুকু স্মরণ হয়, আমি যেন কয়েকবারই দেখলাম, পাকিস্তান-ভারত খেলায় রাজাকারগণ পাকিস্তান বিদ্বেষ ছড়ালেও এই অঞ্চল থেকে ভারতী সমর্থন তেমন আদায় করতে পারে নি। এর কারণ হয়ত ইতিহাসে। কেউ অধ্যয়ন করলেই পাবে। বর্তমানে সন্ত্রাস ও চুরি ডাকাতির পরও তারা ঠিকে আছে কেবল ভারতের স্কন্দে হেলান দিয়ে। ভারতও তার নিজ স্বার্থে এদেরকে বুকে ধারণ করছে। ভারতও জেনে থাকবে যে এই প্রাণীগুলো দুই শ্রেণীর। প্রথম শ্রেণীটি চরম স্বার্থান্বেষী। এরা এখন চুরি-ডাকাতিতে ব্যস্ত। দ্বিতীয় শ্রেণী প্রত্যক্ষ ও পরোক্ষভাবে ভারতী প্রোপাগান্ডায় মাথা-ধূলাই হওয়া ফ্যাসিস্ট-সন্ত্রাসী। এদেরকে আবহমান কালের এক মিথ্যা বাঙালীপনার ঔপন্যাসিক জাতীয়তাবাদে উদ্দীপ্ত করা হয়েছে। 

      তবে এক পতাকা, এক ভূখণ্ড, এক প্রপিতামহদের কাহিনী কালের রাজনৈতিক উলটপালটে যেভাবে ছিল সেভাবেই থাকবে। এখন অনেক কিছু বৈশ্বিক রাজনীতির সাথে দোদুল্যমান। রাজাকার দিয়ে কোন পক্ষই কোনদিন স্থিতিশীল হতে পারে না। এই রাজাকারদের ইতিহাস সবদিনই পাছায় লাথি খাওয়া। এদের সংখ্যাও সবদিন কম। বৈশ্বিক রাজনীতিতে পরিবর্তন হলে এবং ভারতী সমর্থন একটু শিথিল হলেই এদের প্রথম শ্রেণী ভারতের বিপক্ষ নেবে এবং দ্বিতীয় শ্রেণীকে জুতাপেটা দিয়ে নিজেদেরকে খাটি দেশপ্রেমী হিসেবে প্রকাশ করবে, কেননা তখন তাদের চুরি-ডাকাতির অতীতকে দেশপ্রেম দিয়ে আড়াল করার প্রয়োজন হবে।

      যাক, আপনার সব কথা ভাল করে বুঝা না হলেও, it has been a kind of convenience to throw some views which your reasoning and language availed. আশা করা যায়, অচিরেই আপনি বাংলায় মন্তব্য করতে আসবেন এবং তখন এক পতাকা আর একই প্রপিতামহদের ধূলির কাহিনী শুনা যাবে।

      ধন্যবাদ। ভাল থাকুন, সুস্থ থাকুন।

      1. ৯.২.১
        kumar mondol

        The correct version is "it has been a kind of convenience to throw some views which your reasoning and language availed yourself of." Even staying in United Kingdom, you cannot write a grammatically correct senetnce. Give me a break.

        Misspellings can also happen because of typing.

        1. ৯.২.১.১
          এম_আহমদ

          What was wrong the sentence? You added something incorrectly without showing the grammar and made a claim. What was the point about living in the UK? Do the people who live in the UK, including the indigenous population, always write correctly? What’s your problem? You came to criticise M. Saha of his English grammar and spelling but your very first sentence had spelling errors, which Mr Saha also noticed. Talking to Mr Saha I simply pointed to the oddness of the situation, but said nothing to you.

          Consider this that you said to Mr Saha, “it will consider as a rant by a child”. Though, may be unintentional, there’s remain a grammatical error because it missed the auxiliary ‘be’. So, considering the spelling and grammar, can it be child-ranting? No. Should it be seen against how long you have been living in America/Canada? No. You said, ‘You cannot write a grammatically correct sentence?’ Is it true? Ummm. You are what you are and we had many arguments before and I suppose it’s better to avoid the reoccurring.

          As for my sentence, it is correct  ‘because I live the UK’, although living in the UK is not necessarily a reason for a sentence to be correct, but let us have it this way as this is how you see it. It was Mr S Saha’s ‘language and reasoning’ (not himself) that ‘availed’ the opportunity to throw the views. It was a not a personalised statement. It is incorrect to bolt up “yourself of’ after the verb ‘availed’, (in the relative clause beginning with ‘which’), because it (‘yourself of’) muddles the meaning. And even if my sentence were incorrect, could it be a justification for your mistakes? No. So, it’s better that an argument is not picked.

          1. এম_আহমদ

            Corrected: Consider this that you said to Mr Saha, “it will considered as a rant by a child [1]

          2. kumar mondol

            The use of the word "avail" is always followed by "oneself of". Yes, I made a mistake of typing the word 'be'. His writing is always in capital letters and so many misspelling, that it is painful to read. 

            I know what type of person you are.

          3. এম_আহমদ

            @kumar mondol

            The use of the word "avail" is always followed by "oneself of"

            The more you talk, the more you expose your limit. The verb (avail) doesn’t “always” take “oneself of”, it doesn’t have to. It varies in its uses of transitivity and reflexivity. It can also take its object in a prepositional phrase, depending on the use. It is absolutely wrong to bolt up “oneself of/yourself of” to  ‘avail’ indiscriminately, everywhere, and without knowing the context and the type of meaning to be conveyed. See 'avail' and its uses here. Dictionary.

            Now, what can I say about your knowledge about me? Does it matter to me? No. But I will take it as an appreciation. Anyway, it’s our Eid day, today, and I better leave it by saying Eid Mubarak.

          4. kumar mondol

            Eid Mubarak and many happy returns of this day for you. Best wishes from me.

             

  10. ১০
    madhumangal saha

    @ kumar mandal,, thanks for your opinion .I LEARN HOW TO RITE IN ENGLISH.BUT I WANTED TO KNOW FROM YOU ,,”IERAN”THIS WORD IS WRITTEN BY YOU. IS IT PROPER ?HOWEVER I THINK YOU REALIZE WHAT DO I MEANS.

    1. ১০.১
      kumar mondol

      Yes, I have noticed my misspelling of the word “learn” as “leran”. The main point that I want to make,if you write correctly, it will be taken seriously, otherwise it will considered as a rant by a child, no matter how convincing or logical your arguments are. 

  11. ১১
    কিংশুক

    হিন্দু  জাতীয়তাবাদীরা যতই সেকুলার ভারতের গুণকীর্তন করুক না কেন আমরা বিভিন্ন সংবাদ মাধ্যমে দেখেছি যে, ভারতে প্রতি বছর গড়ে হাজারের উপর সাম্প্রদায়িক দাংগা সংগঠিত হয়। কাশ্মীরের মুসলমানরা ভারতের উপর যথেষ্ট পরিমাণ ক্ষুব্ধ না হলে পারমাণবিক শক্তিধর উদীয়মান পরাশক্তি ভারতের সেনাবাহিনী ও কারফিউ উপেক্ষা করে মাসের পর মাস আন্দোলন করতে গিয়ে শত শত প্রাণ উৎসর্গ করেনা। এক খবরে দেখলাম গরুর মাংস খাবার অপরাধে মুসলিম নারীদের গণধর্ষণ করা হয়েছে! এহেন হিন্দু জাতীয়তাবাদীরা আবার দিনরাত বাংলাদেশ ও পাকিস্তানে হিন্দু নির্যাতনের প্রোপাগান্ডা চালায় যার সাথে হুমায়ুন আজাদ, শাহরিয়ার কবির গংরাও অংশগ্রহণ করে কিন্তু হিন্দুত্ববাদী ভারতীয়দের দ্বারা মুসলমান নির্যাতন তারা কোনও দিনও স্বীকার করেনা। http://www.ittefaq.com.bd/world-news/2016/09/11/84230.html

    1. ১১.১
      kumar mondol

      you may be interested in reading this write up from a non-Indian:

      http://koenraadelst.bharatvani.org/books/negaind/index.html

      1. ১১.১.১
        কিংশুক

        এসব গাঁজাখুরি লেখার লিংক দিয়ে কি বুঝাতে চান? ভারতে ইসলামের ইতিহাস বিষয়ক স্বীকৃত অনেক বই আমার পড়া আছে। আর ইসলাম কি, ইসলামিক রাষ্ট্রে অমুসলিমদের কি কি অধিকার আছে তা আপনার চাইতে আমি অনেক ভাল জানি। এরকম ট্রল না করে বা আমার শক্তি আছে বলে আমি কাশ্মীরের মুসলিমদের  সাথে যা ইচ্ছা তা করবো ধরনের পাশবিক হুংকার না দিয়ে পারলে কাশ্মীরে গণভোটের ব্যবস্থা করে কাশ্মীর বাসীর মুক্তির শান্তিপূর্ণ ব্যবস্থার পক্ষে থাকেন। নাহলে অন্ততঃ এই লেখক ফাতমী যেসব তথ্য দিয়েছেন তা মিথ্যা প্রমাণিত করতে না পারলে ভারত যে একটি দখলদার, অত্যাচারী রাষ্ট্র তা মেনে নিন। 

        1. ১১.১.১.১
          kumar mondol

          I just want you to expose to a differnt viewpoints. As you do not like it, you shout it as "ganjakhuri". It menas that truth hurts. And if you ignore the might as the ultimate weapon in nation building, then Islam has go back to Arab countries. Even in the case of Bengal, islamic reign started with with the defeat of Laxman Sen at the hand of Khilji. That was nothing but show of might. Please do not raise the issue of Ganvote. The first condtion of that plebicite was "Pakistan has ro vacate POK". Please staisfy that condition (ask your Pakistani brother about it)  first then  give advice to us. Most of Fatmit's writeups are half truth. 

          1. ফাতমী

            গনভোট দেন বা না-দেন মানুষ মারবেন কেন? আজকেও ২ জন মানুষ মেরেছেন, এই ঈদের পরে। আপনারা বাধ্য না হলে যে গণ-ভোট দিবেন না, সেটা ভাল করেই জানি, এবং এও জানি আপনাদের বাধ্য করার মত শক্তি একমাত্র আল্লাহ পাক ছাড়া আর কাউরো নেই। যাইহোক, এখানে half truth এর কি দেখলেন? আমি কাশ্মিরের মুসলিমদের বর্তমান অবস্থার প্রেক্ষিতে তাদের দুঃখের কাহিনীর কথা বর্ননা করেছি। আপনাদের পক্ষে আপনাদের শক্তিশালী মিডিয়া তো আছেই, কাশ্মিরিদের ভিলেন সাজানোর জন্য, তাহলে কাশ্মিরিদের কথা কে তুলে আনবে? আমি সেটাই করার চেষ্টা করেছি।

      2. ১১.১.২
        সত্য সন্ধানী

         http://m.bdnews24.com/bn/detail/neighbour/1212653

        কুমার মন্ডল, আপনার দেয়া লিংক ওপেন করার দরকার মনে করছি না। অবশ্যই আপনার মহান ভারত মাতার মহত্ব বর্ননা করা আছে নিশ্চয় সেই লিংকে। যাক দেখেন আমিও বাংলাদেশের একটি ভারত পন্থী নিউজ লিংক দিলাম।

        এখানেও আপনার ভারত মাতার সন্তান দের সুকীর্তীর খবর আছে। তা কি মনে হয় গো মাতার মাংস ভক্ষনের দায়ে এভাবে যদি যবন নারীদের ধর্ষন আর যবন ম্লেচ্ছ দের খুন করতে থাকে ভারত মাতা,তবে কি আবারো দুনিয়া আরেকটি ৪৭ দেখবে না?

        আসলেই আরেকটি ১৯৪৭ দেখার সময় এসেছে দুনিয়ার সামনে। ভারতের বাড় খুব বেড়েছে। একটা কথা ভারতের ভুলে গেলে চলবে না যে,সে নিজেকে যতটা শক্তিশালী দেশ ভাবে, আসলে সে ততটাই দুর্বল।

        হায়দ্রাবাদের নিজাম স্বাধীন থাকতে চেয়েছিলেন, ভারত কিভাবে হায়দ্রাবাদ খেয়েছে আমরা জানি সেটা। তা হলে কাশ্মীরের জনতা কি মানুষ না? তারা কেন গনভোট দিতে পারবে না?

        কাশ্মীর কোনদিন ভারতের অংশ হতে চায় নি। বেইমান হিন্দু রাজাই কাশ্মীরের মুসলিম দের কে বাধ্য করেছে ভারতের অধীনস্ত হতে।

        গন ভোট দিতে বলেন আপনার ভারত মাতা কে। কাশ্মীর কোনদিন ভারতের সাথে থাকতে চাইবে না।

        সাথে গো মাতার মাংস খাবার অপরাধে খুন ধর্ষন চালাতে থাকলে ভারতের মুসলিম রা আরেক বার আলাদা দেশ দাবী করলে সেটা কে অস্বীকার করবেন কোন যুক্তিতে?

        1. ১১.১.২.১
          kumar mondol

          There is no point to argue with as did not open that link. Your assertions are basically onesided. 

        2. ১১.১.২.২
          kumar mondol

          There is no point to argue with you as you have admitted yourself that you did not open up the link. Needless to say, your assertions are completely biased and one sided, thus does not need any rebuttal. 

          1. ফাতমী

            I did, I found it as a book. Could you please give a summary of your point? If you give the link of a book to look into, then it would be very hard for me. Furthermore, if it is a book like "Taj Mahal wasn't build by Shahjahan", then I don't want to waste my time.

  12. ১২
    ফাতমী

    ভারত একটি বিশাল সুন্দর দেশ, ভারত এবং ভারতের মানুষদের আমরা সম্মান করি। কিন্তু কাশ্মিরের মানুষের প্রতি যদি কেউ অন্যায় করে বা আমাদের দৃষ্টিতে অন্যায় মনে হয়, তাহলে সেই অন্যায়ের প্রতিবাদ করার অধিকার রয়েছে। তাছাড়া, মুসলিমদের ক্ষেত্রে আমরা তোমরা বলে কিছু নাই, মুসলিমদের ব্যাপারে আপনারা সব থেকে ভুল করেন সেটাই, ভাবেন "তোমরা", কারণ আপনি বা যেকেউ যেকোন সময় মুসলিমদের একজন হয়ে উঠতে পারেন, এবং সেজন্য কোন ফর্ম ফিলাপ, কোন আবেদন কিছুরই দরকার নাই, আপনি এক কাপ চা' খাচ্ছেন, আর মনে হল আপনি একজন মুসলিম, তাহলে আপনি একজন মুসলিমই। আমরা ভারত বর্ষে জন্মগ্রহন করেছি, তাই আমরা  ভারত বর্ষে জন্মগ্রহনকারী অন্য সবার মত আপনাদেরই একজন, আরও সঠিক করে বললে, মানব পরিবারের-ই একজন।

  13. ১৩
    এম_আহমদ

    ধর্ষণের দেশ ভারত’ –অমিতাভ বচ্চন। কাশমীরেr অবস্থা কত যে প্রকট!  ৯৪ হাজার কাশ্মীরি মুসলিমকে হত্যা ও ১০ হাজার নারীকে ধর্ষণ করেছে ভারতীয় সেনারা

    মুসলিম শাসকদের নিয়ে ভারতী ইসলাম বিদ্বেষীদের নানান মিথ্যার। গায়ের জোরে নাকি ইসলাম প্রচার করা হয়েছে। কিন্তু ‘মুসলিম শাসকরা ধর্মান্তরে বাধ্য করালে ভারতে হিন্দুই থাকত না’ – অধ্যাপক শেলডন পোলক।

    1. ১৩.১
      Kumar Mondol

      Thiis is a complete lie as whole India was never in control of Islamic rulers. There were pockets in India, stayed independent of Mughal rule even during  the time of Aurangjeb, when Mugal empire was the largest in area. Also Professor Sheldon Polak is not an authority in this area. It also shows the resiliency of Hindu religion. Just look at other civilization such as Persia, where  the native civilization has been completely annihilated.

    2. ১৩.২
      এম_আহমদ

      @Kumar Mondol:

      Is there such a thing as Islamic ruler? From your own admittance, if I recall correctly, you had only studied history at a college level, but your judgement on who is or is not an authority in history is astounding, especially in the manner in which you disqualified Professor Pollock, (The Arvind Raghunathan Professor of South Asian Studies), a brief profile on him is sited here. The person in question is a professor and your comment is gross and unrefined, street-like. Even if some ‘pockets’ of land were outside the rulers’ dominion, Professor Pollock’s argument still stands in regards to the India under their control. Beside South Asia, Professor Pollock’s comment can be extended. Non-Muslims always had better life under Muslims rules, including the Jews.

      But then again, when religion and civilisation are treated by you as being the very same thing, then you can pick anything as your civilisation, including the pervasion of sex-idols covering the temples walls. What was the civilisation of India before Islam? You, Mr Mondol, have been commenting in Shodalap for a long time but have I ever seen you write anything good or positive about the Muslims and Islam? I can’t recall. It’s just hate, isn’t it?

      It can be asserted that, because of the Muslim rule, India flourished: roads, architecture, music, and in general civilisation emerged in true sense of the word. But you will, of course, disagree and talk about a civilisation which never existed or there may be a claim over a civilisation that belonged to some other people. But the fact of the matter seems to speak louder when Narendra Modi has to say in this 21 century, ‘build toilets first and temples later’. But let us agree that each people can reconstruct their past in a way to bring about some shade of civilisation –some historiographers of ideological bent can do that. So you need not convince me of anything, if you and your people are convinced that should suffice.

      O, did Zoroastrianism ‘completely’ annihilate in Iran? And it was the civilisation, wasn’t it?

      Take care.

      1. ১৩.২.১
        kumar mondol

        I know truth hurts. According to your admission, you do not know the state of civilization in India prior to Islamic rule. For your knowledge, Gupta  dynastry or rule prior to Islamic arrival was/is known as Golden age of Indian civilization: for it its contribution in Medicine, Science, Literature Mathematics etc. Problem is that in Islamic caountries, nothing is taught about history prior to Islamic rule. As it is true in pakistan, possibly also in Bangaldesh ( I am not sure though) . Students there  beleived actual Indian civilization ( as you have said)  started with the Islamic rule. Nothing can be further from the truth. I can name names who were known for their contributions to the knowledge in Medicine, Mathematics, Science, Literature and other areas during the Golden Age. I can not cite a single name from Indian history during the year 1100 to 1857  (either hindu or muslim) who were known for their contribution to the knowledge of Science, Medicine etc. That tells me what positive contribution Islam has made to indian civilization apart from building the mosques everywhere. Can you cite me any single name from that era who has made exemplary contribution to science, medicine, mathematics etc. or any other fields. If you can provide me with several names from Islamic era tin India, then I will rethink about Islam's contribution to Indian civilization. Just take the example of Saudi Arabia. It is under Islamic rule from the very begining of the religion. What contribution Saudi Arabia has made to wolrd civilzation in last 500 years?

        I know you defend the Islam as you should do, but not devoid of facts or truth.  I do not want to debate with you about somebody else' opinion. It is is a nonstarter to me, as It is only his opinion nothing else.

        1. ১৩.২.১.১
          এম_আহমদ

          @kumar mondol:

          Truth hurts?

          Of course, it’s your experience that truth can hurt –especially when the video that linked has exposed some bitter truth –the perversion! No, no, civilisation.

          Ancient India/ Gupta dynasty/the frills

          You misunderstood the rhetoric of the question – it neither accepted nor rejected anything of your civilisation. I would wonder what would make you think, if you do, that it’s your civilisation –for who among the people are you? As for the Gupta dynasty, substantiation of the authenticity of sources remains the largest problem. What informs of the reality of the period? Eye witness narratives? Court’s scribes’ documents? When and how was it recorded? Where and how was it preserved?  In any case, this period as ‘golden age’ is a fictional past reconstructed mostly from RELIGIOUS MYTHOLOGIES (of Ramayana/Mahabharata etc.). There is no substantial historical record of Gumpa dynasty, (or the history of Ancient Indian in general) and there are other sources expanding on this issue.

          The few archaeological inscriptions, coins and murals that are found further glorify sensuality; look at the naked image of the king and queen in the coins. The Kamsutra (of Vātsyāyana and his collection) was of the Gupta period. And of course, it is ‘monumental’, contributing to the world civilisation, which is regurgitated in parts by Bollywood movies. And of course it’s education! Look at this, Hinduism’s approach to sexuality. The past is full of group sex, animal sex, homosexuality and all form of perversion. But among the hip of cow-dung there are flowers too. Human societies are never one thing. But my previous video mustn’t be forgotten here.

          The mosque builders and rapists

          You see, you have been taught that the Muslim rulers only built mosques, and, in the past arguments, you said the next thing they did, they raped Hindu women. The Muslim rulers must have misunderstood the Kamasutra. Seeing the obscene sexual images everywhere including the ones in temples with the most graphic details, they, as being the beasts (in some Hidu eyes), failed to practice the “art” in a civilised way, as of the temple guides! Poor sods! How uncivilised! But they can still can be treated by Hindus with good will as deities. “যারা জন্মসূত্রে, পরিচয়সূত্রে আমাদের আপন নয় যারা বিরোধী … যে আগন্তুক, যে অতিথি, তাকেও যেন দেবজ্ঞান করি [তৈত্তিরীয় উপনিষৎ ১/১১২] and notwithstanding the extensive rape cases in India which cannot be attributed to the Muslims, no, of course not. Even if rape goes on in Muslim societies that cannot be a justification. (‘ধর্ষণের দেশ ভারত’ –অমিতাভ বচ্চন। কাশমীরেr অবস্থা কত যে প্রকট!  ৯৪ হাজার কাশ্মীরি মুসলিমকে হত্যা ও ১০ হাজার নারীকে ধর্ষণ করেছে ভারতীয় সেনারা।  According to the National Crime Records Bureau 2013 annual report, 24,923 rape cases were reported across India in 2012. Out of these, 24,470 were committed by someone known to the victim (98% of the cases). According to 2012 statistics, New Delhi has the highest raw number of rape reports among Indian cities, [Wiki]).

          The debate! What debate? Did I invite you to debate?

          I do not want to debate with you about somebody else' opinion. It is is a nonstarter to me, as It is only his opinion nothing else.

          You are talking about Professor Pollock’s opinion on Muslim rulers of India. You see, I was not talking to you. You, who only studied a college course which taught that Muslims rulers in India only built mosques and raped Hindu women, dismissed Professor Pollock. I cited a learned Jewish testimonial that the Jews were better off under Muslim rule, but you still want example! Read this then, Non-Muslim Rights in the Ottoman Empire and of course you need to study further to make informed judgement. But whatever you read, they will, by and large, have “opinions” of writers and presenters. Thus when I said, ‘Beside South Asia, Professor Pollock’s comment can be extended. Non-Muslims always had better life under Muslims rules, including the Jews’ that was a substantial opinion, my opinion, not someone elses opinion.

          The Turkish case

          The Turkey’s case of genocide during the First World War was part of colonial strategy to annihilate the Ottoman Empire, it’s a known case. For hundreds of years the Ottoman (Turkish) Empire existed peacefully without ethnic repression. In fact they strategically incorporated ethnic empowerment in a process called “millet system”, which is still unprecedented and that was a successful social cohesive process. This is a grand historical evidence of better life under Muslim rule lasting over a prolonged period of time, which cannot be over-ruled by an instance of disputable crime during War agasint a global hostile force on a bid to take it over. Modern Tukey rejects the colonial political and military ploys even till this day and argues that the government hadn’t done this. It was a war-time ethnic conflict instigated by foreign forces which was the cause, and the death toll is an exaggeration. In absence of an appropriate definition of genocide in such particular cases it’s still a political football to the Europeans, especially to France. I am not sure of what you understand by civilisation. The Persians fought Persians, Romans fought Romans, Muslims fought and repressed Muslims and visa-versa but such instances do not diminish their civilisations. An instance of war and some death is not a case against. Also, people’s conversion from Zoroastrianism to Islam does not annihilate their civilization. You can keep your definition of religion and civilisation to yourself; and I am not interested in your argument or bickering. I didn’t invite you to debate.

          Demographic change

          You have commented here in Shodalap a number of times over the years about demographic change, irrespective of the answers given to you. Demographic change has many social, economic, ethnic and environmental reasons but if it's your knowledge that it is the Muslims’ repression as the total cause reducing non-Muslims in a territory, then you can stick to it, I am not interest in such argument -our difference is profound.

          You see, if the Muslims are uncivilised, it doesn’t make “your” people civilised –whoever they are or whichever ancient period you claim to be “your” civilisation, (if you do). India is, and has been, populated by enormously diverse people and especially, the Ancient India is not an easy period for any group to come forward with a claim on everything that is positive as theirs.  

          Muslims’ contribution to the world and sciences

          I don’t need to give you any example. You google it or you-tube it by ‘Muslims contribution to science, Mathematics, Medicine, etc. If you find something that should suffice.

          Look Mondol, I don’t know you and you don’t know me. It doesn’t matter to me what you think of the Muslims, I am only responding because you are commenting in relation to my thread.  

          keep well

          1. kumar mondol

            Your problem is that you do not answer the question, rather go on discussing around it avoiding the originl question.  Your argument was that Islam has enriched Indian civilization, because (according to you)  prior to Islam's advent,  in India there did not exist any worthy civilization ( although but you go on for quite a while with sexual discussion trivializing or insinuating emptiness embedded in Indian civilization). It seems like you are too much preoccupied with sexual identity. My question was and still remains a simple one. Provide me a singe Muslim name from Indian history (including Pakistan and Bangladesh) (during 11000 AD to 1800AD) who made exemplary contribution to science or literature well known across the globe,  I do not care about what is /was islamic contribution to teh world, that has happened outside of India. I want to substantiate your claim that Islamic rule has enriched the Indian civilization, supported by your own evidence.

          2. এম_আহমদ

            Mondol, look into yourself, it is your digression from the theme and boasting for your mythical past and dismissing others are the problems. It is you who have been all over. Let me show your merry go round:

            The entry and the digression

            You entered into the conversation by:

            (a) wildly dismissing Professor Pollock that had Muslim rulers compelled to conversion Hindus wouldn’t have remained in India)

            (b) questioned authority

            (c) added new items that the Mughal hadn’t control the total of India

            (d) Hindus’ resilience protected their civilisation unlike the Persians whose native civilisation was completely destroyed (by Muslims).

            It is you who introduced the theme of civilisation; it was not part of Professor Pollock’s theme.

            Then when I gave my response, you added in comment no, ১৩.২.১

            (e) Gupta period and your civilisation

            (f) asserted falsely on me of admitting something which I neither admitted nor rejected

            (g) wildly alleged about Muslim countries’ deficient history syllabuses;

            (h) started to boost about the contribution of Gupta period in Medicine, Mathematics, Science, Literature,

            (i) accused the Muslim rules of not contributing to Indian civilisation,

            (j) Muslims only built mosques everywhere,

            (k)  cited Saudi Arabia asking what has it contributed to the world civilisation over the 500 year, whereas Saudi Arabia didn’t even exist 500 years ago,

            And then, further adding a separate comment (১৩.২.২):

            (l) repression of Muslim countries on ethnic minorities;

            (m) decline of Hindus from Muslim countries

            (n) Armenian Genocide, and finally coming to a comic climax of exhilaration:

            “you can not cite any name during the time period of 1100AD to 1800AD  (entire Islamic rule) who is well known worldwide for his contribution to Mathematics, Science, Medicine, etc. If you can provide me one name,  I will appreciate. After that we can debate about Islam's contribution to Indian civilization.”   

            What’s all this? What has naming names got to do with civilisation? Where was Professor Pollock’s comment and what are you doing? All the way have I been responding to your digressed, boastful, accusative, and wild assertions only to come this notion of civilisation? Did I not remind you that our difference of understanding is of profound nature?

            Now If someone is well known to the world in Maths, Science and Medicine then that is an argument for civilisation? The Mayan, the Babylonian, the Harappa, the Mohenjo-daro and many other civilisations haven’t particular names to cite, but does it mean they are not civilisations? Is it how civilisation is looked at and discussed? What names have you for Gupta period with absolute certainty? Where was their record kept? What inform us of the authenticity? I am not sure what you understood of the Gupta period and why your attitude to the Muslim rule is so inappropriately dismissive.

            The Muslim contribution to India

            Coming through Professor Pollock’s comment, do I have to answer to you about the Muslims’ contribution?

            But let say a few things. The Muslims rule extended India’s link to the external world, India had suffered from much social chaos and disorganisation, the Muslim rule brought about some unity. It is during the Muslim period that proper historiography began in India (Historians: Sulaiman, al-Masudi, al-Beruni, then al-Balazuri, Hasan Nizami and others), and Emperor Ẓahīr-ud-Dīn Muḥammad Babor himself had written about the history of India prior to Muslim advent, he also had written his biography, and these are still in existence. In the latter work he states his developmental work on agriculture cloth manufacturing, introduction of fine horses, improvement of irrigation, gardening etc. Akbar and Sher shah introduced land surveys, new financial policies, taxation system with coinage addressing product-values appropriately, they reformed existing laws for the subjects, introduced cleanliness (but India still struggles on this), built schools with moral education, enriched the culture of classical music etc. These are wide areas which cannot be written casually, each ruler had their own social, economic and administrative achievements, also they contributed to road building, improvement of communications etc., civilising way of living, ensuring means and productions of goods and crops, which are part of civilizational traits. These you should have studied in your college course. Read Dr. Sir Jadunath Sarkar’s work on ‘Islam in India’ and his other work on Mughal Empire to know to the Muslims’ contribution in India. He has extensively written on the contribution to foreign trade by sea link, development of commercial ships and bringing Indian communities together to some extent. Read ‘Islam and Indian civilisation’ by S. N. Mehta, there are a huge range of books on the subject. Read, আল্লামাহ আলী হাসান আলী নাদভী লিখিত ‘ভারতবর্ষে মুসলমানদের অবদান’।   Civilizational work advances in this form as stated above and  not simply by a widely known famous personality.     

            Let me say this to you again, we are not in the same wave length, I haven’t got time for you. I didn’t go to you to contend Indian Muslims’ contribution to science and Maths. It doesn’t matter to me what your college course had or hadn’t taught you. If you think that the Muslims hadn’t contributed to the type of civilisaiton that you understand, then it cannot be mitigated through this form of  merry go round.

            Read this as well:  CONTRIBUTION OF MUSLIMS IN INDIA

          3. kumar mondol

            One more thing: In my write up I have not made any derogatory comments about Islam,the religion. I have commented about Isalmic rule or muslim rule. This is not defaming the religion, rather the people. You have made derogatory remark directly about Hindu religion linking it so sex and other sexual connotations. I resent your slighting remark about Hinduism, the religion. If you do not take back your insulting remark about my religion, I would be forced to make simliar insulting remark about your religion and your prophet, Choice is yours.

      2. ১৩.২.২
        kumar mondol

        I will provide you with  some examples of how non muslims are treated in muslim countries: In middle eastern countries Chritian population is declining rapidly and one of the major reason is "ethnic and religious persecution (wikipedia). In the early twentieth century millions of Armenians were killed by Turkish ruler (so called Aremnian genocide), Percentage of hindu population declined from 15 % in 1947 to 1%  in Pakistan, percentage of hindu population declined from 22-23% in 1947 to 8-9% in Bangladesh. Even in India, in Kashmir part of  J&K, more than 500,000 hindu Pandits have been driven out, as a result of that 99% of the population of that part of J&K is muslim and that is the root cause of all the problems in J&K. Can you cite me any examples from anywhere in world, where in a muslim country non muslim population has remained same or increased as a percentage of  total population?  If you can show me any such example,  I will agree with your statement "Non muslims always had better life under muslim rules, including Jews".

        I do not want to argue with you about the definition of religion and civilization. Proof of pudding is always in eating. I can see the contrubution Islam made to indian civilization,  I can not cite any name during the time period of 1100AD to 1800AD  (entire Islamic rule ) who is well known worldwide for his contribution to Mathematics, Science, Medicine, etc. If you can provide me one name,  I wll appreciate. After that we can debate about Islam's contribution to Indian civilization.

    3. ১৩.৩
      kumar mondol

      You have cited a write up by someone ( who has commented on the role of Islam in Indian civilization". Please read the following link also.

       

      http://koenraadelst.bharatvani.org/books/negaind/index.html

       

      Yes we belong to two different wavelength. I firmly believe that Islam has done irrepairable damage to our country, India,  and if British did not come to our country in the eighteenth century, we will be still ruled by muslim people like you. And what I see in pakistan and othe muslim countries, I think we got lucky. Good riddance. It would have been better if we were able to persuade or force them to leave India and go to their ancestoral home in Central Asia and in Middle East.

      1. ১৩.৩.১
        এম_আহমদ

        @kumar mondol:

        “It would have been better if we were able to persuade or force them to leave India and go to their ancestoral home in Central Asia and in Middle East”.

        How Fascist and racist!

        This comment is purely fascist and horrendously racist. When a people reconstruct an identity based on mythical falsity they can do all horrendous things on the Earth in the name of their myths and fictitious selfhood. The German’s fascist genocide on the Jews was precisely because they believed in the purity of their blood which was being contaminated by the Semitic Jews. You don’t know who among the original races of India you belong to but hold this fascist view to drive people out of land which is but theirs. The Dravidians, the natives of India, converted to Islam and they were no foreigners. The Muslim conquerors, or say in yours terms, the invaders, who entered India, made it their home land, unlike your masters and civilisers, (British colonisers) who sucked India of its wealth, because they held it as their colony. They went there in the first place because India under the Muslims was a prosperous land.

        The hypocrisy

        I am flabbergasted by your horrendous racist and fascist attitude and sad too! You, yourself, are a migrant living in the USA; you may have settled there, yet you want to drive people out of their home! And your masters’ race, and the land you are in, has been found on genocide, by the extermination of native Indians! How sad that you hold such views, the Brahmins of India were the foreigners and on the very token of your statement they should go back to Caucasus and the geography of their origin. The Dravidians are of the sematic offspring, the children of Shem. But no one should leave their country, these are the past, it is the racists with religious myths and the people holding onto Aryan Zionism who are part of the modern problem. 

        The reason for Hindus leaving Muslim land and Muslim persecution in India

        How can hold a view to force people out of their land? You see people like you leave Muslim countries because of their racist attitudes and that is one of the causes of their number reducing in Muslim countries. And it is because of this horrendous racist and fascist attitude that Muslims are being persecuted in India so that ‘they go back to their ancestral home in Central Asia and in Middle East”!

        Vilification of Muslims by Indian fascists

        It is this obnoxious racism which creates an ‘Otherness’ around the Muslims of India, making them ‘aliens’ and projecting unto them all the evils of the fascist Hindus. Look at India’s huge rapes each years, look at their pervert sexuality, the classical group sex, animal sex, homosexuality, rules of how to seduce married women, and  look at how the poor and ordinary people have been sucked of their wealth and look how the corrupt now suck the wealth of the nation, look at the destitute of India, look at their way of life –they do not even have basic sanitation and using railway as their toilets. These evils are projected on the Muslims rules as propaganda to drive them out “to their ancestral home in Central Asia and in Middle East”!

        Mondol your views are so pathetic, and ugly. They are sick, and I do not like to talk to mentally ill people. I asked to get lost in the past but your type does not have shame, so they start with one subject then monkeys moves from branches to branches. Look starting with Professor Pollock how many subjects have you introduced. Dr. Habib Siddiqui had commented elsewhere about you as someone who ‘suffer[s] from serious psychiatric problem’!

        Your source -Koenraad Elst

        It is strange that leaving aside the views of prominent Indian historians, including Hindus, you resort to the BJP religious mythological fascism and with the Zionist Judo-Christian propaganda with a trend of neo crusades, which is running and sponsoring civil wars in Muslim countries and trading weapons for profit –an inhuman, uncivilised  politics and trade. In this millions of Muslims: men, women and children are dying. And you are glad of it!  How sicken is your Judo-Christian crusading support and reliance on their sources!

        You see you stand in disregard to professional Hindu Historians I cited but it is good that you cited Koenraad Elst, a member of Christian missionary group, a modern crusader, a BJP supported client. These attributes cannot be said of Professor Pollock, and that’s the difference. “Elst was born to a Flemish Catholic family. Some of his family members were Christian missionaries … Elst became identified with Hindutva politics during the 1990s, following his support for the Bharatiya Janata Party's position on the Ram Janmabhoomi temple in Ayodhya and in parallel with the BJP's rise to prominence on the national stage … the historian Sarvepalli Gopal called Elst "a Catholic practitioner of polemics" who "fights the Crusades all over again on Indian soil" [Wikipedia]. He was also one amongst ‘the New Age movement’. He himself had to address at many places his dubious positions, but his position is he “believes” in Hindu doctrines as true.  Now the difference between Elst’s position and that of Professor Pollock is clear.

        Civilisation and racism

        Finally, your comments, throughout, neither showed any understanding of Indian history, in particular, the Gupta period, and Muslim Rule, or any understanding of British rule in India or American past, the country where you are residing. Your views and attitudes have shown extreme racism and fascism, and I cannot talk to this kind people. So, please go away. I have no business with some who wants to drive Indian Muslims out of their country and I do not this merry go round.

        Your religion is not of concern unless …

        I have noted the content of your last comment pending for approval. I have no business of insulting your religion, except stating the facts that are there and in relation to your merry go round. Those things that have been picked are the following. See the contents of these and the imageries. References to them were made when and as necessity had dictated only in relation to your accusations about Indian Muslim rulers and the accusation against Muslims countries, as well as your boasting claim about your civilisation and how Muslims destroyed other civilisations like that of Persia.

        If were under Muslims rules still now, you would been have civilised “like me”, never wanting any soul to be driven out of their homeland, no matter where he had come from. Civilizational traits are inbuilt to human societies, certain social conditions bring it out at times more than other times. Islam brought the concept of casteless system, all man are equal before God, no idol or persons are worthy of worship, all individuals are responsible for their action –fairness in trade, truthfulness, no sex outside marriage –these, if they could be upheld, can make social life better, they are contributing factor to civilisation building. But having said this, and because these teaching exist in Islam, it is not an automatic process that all Muslims practice these.        

        Hinduism’s approach to sexuality.

        The Kamsutra of Vātsyāyana and his collection

        coins and murals with naked king and queen

        ধর্ষণের দেশ ভারত

        The perversion of sex-idols covering the temples walls

        1. ১৩.৩.১.১
          kumar mondol

          Please refrain from disparaging the Hindu religion. I can similarly cite sources (books and articles) where disparaging remarks were made about Islam and your prophet. In my next write up I am going to cite them.

        2. ১৩.৩.১.২
          kumar mondol

          “They went there in the first place because India under the Muslims was a prosperous land”  Your comment. By this argument, India was a prosperous land with better civilization that is why Muslims invaded India. This completely negates your contention THAT pre-Islamic civilization in India was not very developed or not worthy. 

          I have mentioned the issue of forced removal of Muslims from India, because they themselves did not want to live with Hindus or other religion in the same country. They have started the two nation theory and got India divided. It was not suggested by the Hindus. That was the reason that I have suggested that they should be forcibly removed from India. In India we still have separate rules for Indian Muslims such as three Talaq rule.

          Look, I do not want to interact with you as you can not answer my original question, but keeps on writing pages about peripheral issues. I want to end it a civilized way, but before that you have to apologize for making insulting remark about the Hindu religion. Otherwise, I am going to utter similar disparaging  remark about your prophet and your religion (which are based on empirical evidences).

          1. এম_আহমদ

            @kumar mondol:

            Reason for driving them out

            Look Mondol, I am not interested to talk a fascist like you.  Some 7 decades ago when the Hindu leaders could not come to fair arrangement with Muslim leaders over the governance of post-colonial India, the partition occurred. Some Muslims of India were in favour of it, while the others did not like it. Now you want to drive the others out of India “to their ‘ancestral’ home in Central Asia and in Middle East”, how STUPID this argument is! You “suffer from serious psychiatric problem”.

            Reason for driving them out

            The Muslims need to be forced out of India because “In India you still have separate rules for Indian Muslims such as three Talaq rule!” How stupid the fascist, racist argument has to be?

            The threat!

            Now you “threaten” me to attack our prophet on an issue in which you wildly dismiss Professor Pollock’s opinion and then carried on and on like ‘merry go round’.  Yet, all your ignorant monkey jumping questions, an array of movement from subject to subjects, have been duly answered, including the STUPITY of naming a name to “prove civilisation”. The issue of your religion has been answered in my previous comment. ( Your religion is not of my concern unless … ).

            Lack of understanding

            If prosperity had existed in India before the Muslim invasion, this is not an argument against them taking India as their homeland, unlike the British colonisers, your masters who civilised you! You cannot follow arguments, so you jump to a new issue as to why did they invade India –how silly! Bandits/evil people too can have money and prosperity, civilisation is a separate issue, don’t project additional things into what a statement doesn’t contain.

            Arrogant racism in a world of citizenry rights and equality  

            What makes you the sole agent of “India”, a land populated by enormous different tribes and races with multiple beliefs and values across an unrecorded time in the past to the dawn of recording? Who are you to deny the multiplicity of their background to “impose” your fascist image unto them, and speak on behalf of all, and above all, to drive the “Indians” out of their land because they call themselves “Mulims”  -How dare you say these things! India belongs to all Indians. The uncivilised fascists are the problems of India.  Your comments are sickening, justifying ethnic cleansing in the name of “India”. Apologize for the inhuman barbaric comments and attitudes and just move! You are not worthy as a person to have conversation with. I  didn’t invite you at all.  

        3. ১৩.৩.১.৩
          kumar mondol

          “British colonizers, your masters who civilized you!” You are the biggest hypocrite still living in Britain, you current homeland, also homeland  of your  “British colonizers”. I suppose you are also there to get “civilized you! “. I can not laugh anymore with your comment and your current residential status. So, your choice of residence revealed to me that you do not practice what you preach.

          “Bandits/evil people too can have money and prosperity”. Show me from world history where a country/civilization of bandits with money and prosperity” gets invaded by  alien forces. Indirectly, you  are admitting that Muslims were invaders and bandits.

          You are not an Indian,  so what right you have to write about what is good or bad for India?  It is for us Indian to decide. Muslims have their homeland in Pakistan and Bangladesh (what they wanted in 1947). Therefore, all Muslims currently living in India,  should go and live there. Why they are still in India if they can not subscribe to common civil code? Of course you would not understand that irony, because you do not live in a Muslim country. You live in a much more secular liberal and progressive country, enjoy all the benefits of it and preach to other people how Islam treats people of other religion in an Islamic country. You should not write any comment and keep quite about this as long as you are in Britain. You should start writing glorifying Islam, when you go back and live in Bangladesh. I have couple of good Muslim friends from Bangladesh. They are much more liberal and progressive in their outlook. They do not exude contempt or ill feeling towards my religion, rather respectful to it .  You are the most foulmouthed, uncivilized and uncouth Bangladeshi Musalman that I come across in this blog. Most of the other blog writers here are much more polite and civilized than you are.  Of course it was revealed to me before when you insinuated raping my relatives. I thought you have learnt your lesson and  have become more civilized. “But a leopard can change the spot of its skin”. How  pathetic a human being you are . May god have mercy on you. Amen.

          1. এম_আহমদ

            @kumar mondol:

            How insane!

            “British colonizers, your masters who civilized you!”

            You’ve resorted to swearing without following reason. It was you who has been lucky that India was colonised by Britain or else you’d have been under the barbaric rule of Muslims. Rightly, the colonisers were your saviours, masters, not mine. It was you who has held the view that Muslims were foreigners that they should be driven out of India “to their ancestral home in Central Asia and in Middle East”, not me. Your failure to follow the reason and ascription and subsequently resorting to swearing is unacceptable. You shouldn’t come despite repeated warning, and behave in this manner, uninvited. And as for the laughter, many a fool laughs for no other reason than what pertains to themselves, the lacking of intelligence.

            I have come to Britain lawfully and contributing to her economy, without holding any fascist or racist views. I haven’t held the view of freedom through colonisation; I haven’t expressed the view of driving people out of their territory on any ground least it be religious, as your bigotry holds. I said a number of time that I do not wish to talk any racist, fascist or a religious bigot. Be mindful of the reason and its ascription. Know that the Muslim civilisation far dates the era of colonisation. And like my processors, the Muslims in India, and elsewhere, wherever they went, they considered the part of Earth as their home, and I consider Britain my home. You should apologize and leave.

            Do not twist words as a pretext to swear

            When I said, “They went there in the first place because India under the Muslims was a prosperous land” –I hadn’t accepted or rejected Indian civilisation prior to the advent of Muslim rule, the sentence is not about civilisation. Similarly, “Bandits/evil people too can have money and prosperity” is not sentence that admits the Muslims as bandits. Your ability to grasp the content of a sentence and its reasoning is not good enough to hold conversation with us.

            If Muslims invaded India for its wealth and thereafter took India as their homeland or if the Brits colonised India and continued to hold it as their colony, these are not sentences that accept or reject civilization. The very context that emerged through the statement of Professor Pollock in which you entered the conversation is not about civilisation.  

            Non-Indians have no right to talk about India!

            The more you talk the more your limit is exposed. Non-Indians have no right to talk about India is an ignorant statement. It is also racist. Remember, you entered into this very conversation in regard to professor Pollock talking about India. Then, you, yourself, cited Koenraad Elst who talked about India. People all over the world read, write and state opinions about India and the rest of the world. It is sad that you are locked into this poverty of mind: this irrationality, this bigotry.

            Reason for driving the Muslim out of India –the right of Hindus, they are the only ‘Indians’! Wow!

            It is for us Indian [Hindus] to decide.

            Your religious bigotry, your fundamentalism is shameful. You are a shame to ‘Indians’ and ‘Hindus’, in general, for not all Hindus are racist and fascist. You have no right to speak on behalf of any the two categories. IT IS NOT FOR YOU [the fascist Hindus] TO DECIDE. The partition of India was never about forfeiting any racial or religious group’s right to live in their own territory. You know nothing of Indian history, you are simply a religious bigot and of a fundamentalist kind.

            Criminality

            The civil code issue is as per the constitutional matter of India and no bigoted Hindus like you speak willy-nilly and say they it’s their decision to drive the Muslims out of India “to their ancestral home in Central Asia and in Middle East”! This is criminality. Apologise and leave! This is criminality.  

            The Indian constitution ensures citizens’ right –never states India as exclusive to Hindus

            As for civil codes, it’s the right of the ‘Indian Muslims’ as the rightful citizens of the country to have their civil codes. It’s their country, their homeland and the constitutional framework ensures that. During the British rule, the Muslims the Muslim family law was recognised. Your bigoted statements are tantamount to incitement of violence. You cannot talk of driving people of their own country.  How daring is criminal. You cannot bring shame to all Hindus, the vast majority are not ‘Hindu-ISIS’. Never come here to talk as if the Muslims of India are not the citizens but the ‘subjects’ of the bigoted fundamentalist Hindus.

            Wow! I shouldn't talk/write about India or Islam as long as I live in Britain!!

            Mondol, you are out of your mind, you are injuring yourself, just leave. Look, at you, aren’t you talking about Hinduism and Indian civilisation while you are in the USA?  Aren’t you rubbishing Muslim rules of India, while you are in the USA? Aren’t you rubbishing Professor Pollock and harbouring Koenraad Elst while you are in the USA?  Aren’t you making criminal statements about driving the Indian Muslims out of India “to their ancestral home in Central Asia and in Middle East” while you are in the USA? Shouldn’t you keep “quite” about these? How insane are you! Look, although you are what you are, but I don’t think you should keep your mouth shut only because you are in the USA. This is universal human right.  

            Rape and swearing

            If you had some sense of shame, you won’t have raised what you did in the past, to which the respected Admin had to intervene. I have the link of it. It was the result of another of your diatribe. You not only alleged the Muslims rulers of rapping Hindu women throughout their rule, but swore at me with such a foul word as ‘bastard’! I had to ask what of the content of word did I or any of my family do to your family, that you had to throw this at me? Further, if the Muslims had carried on, for that length of time, rapping Hindu women, then, it was likely that you could be, in succession of time, a product of their action. You have raised it now with a wrong twist. There was no ‘insinuation’; you failed to follow reason as usually. 

            Yes, I am the Bangladeshi Muslman who gives the bitter pill racist illness.

            Over the years, since you have been commenting here, I cannot recall of seeing any positive comments or friendly discussions you had with anyone, except that people kicked your back [You suffer from serious psychiatric problem]. I certainly haven’t invited you to this lengthy conversations in which you went in a merry go round. And how sad -I had to respond these! If you had known a year or so ago that I was uncivilised, what made you think that in the course of a year I became civilised? Did I take a ‘civility course’, to your knowledge? Your assumption has bounds. Be off!

  14. ১৪
    সরকার সানজিদ আদভান

    আলহামদুলিল্লাহ।জাযাকাল্লাহ খায়ির ফাতমী ভাই।কাশ্মীরের অস্থিতিশীল পরিবেশের পিছনে ইতিহাসটাও জানা হলো।জাযাকাল্লাহ খায়ির মাহফুজ এবং এম আহমদ ভাই।

  15. ১৫
    মহিউদ্দিন

    সময় উপযোগী একটি লিখা। মজলুমের পক্ষে লিখার জন্য ধন্যবাদ।

    সংবাদদাতা পামেলা কনস্টেবল ওয়াশিংটন পোস্টে প্রকাশিত নিবন্ধে লিখেছেন: "কাশ্মীরের মলিন যুদ্ধে এ যাবত ৫০০০০ হাজার মানুষ নিহত হয়েছেন এবং এ হত্যা আবার তীব্রতর হবে বলে মনে হচ্ছে …" নিরপেক্ষ মানবাধিকার সংগঠনের মতে  কাশ্মীরে মৃতের সংখ্যা গত ১০ বছরে ৬০,০০০ এর অধিক হবে । সম্প্রতি সেনাবাহিনীর গুলিতে হিজবুল মুজাহিদিন সদস্য বুরহান ওয়ানি নিহত হওয়ার পর থেকেই রীতিমতো রণক্ষেত্রে পরিণত হয়েছে জম্মু-কাশ্মীর। দফায় দফায় এখনো চলছে পুলিশ-জনতা সংঘর্ষ। ভারত নিয়ন্ত্রিত জম্মু-কাশ্মীরের সংখ্যাগরিষ্ঠ মুসলিম অধ্যাসিত এই এলাকায় কারো পক্ষে গত ঈদ উদযাপন করা সম্ভব হয় নাই!

    অবাক লাগে জম্মু-কাশ্মীরে ক্রমে উত্তাল হতে থাকা এ পরিস্থিতির বা জম্মু-কাশ্মীরে ইস্যু নিয়ে বিশ্ব মিডিয়া নীরব কেন? ভারতীয় সেনাবাহিনীর গণহত্যা বন্ধ করে সেখানে গণভোটের মাধ্যমে একটি রাজনৈতিক সমাধানের পক্ষে বিশ্ব মোড়লদের এগিয়ে আসতে বাধা কোথায়? জানিনা বিশ্ব বিবেক কেন এখনও নীরব? এটা কি এ জন্য যে এলাকার মানুষগুলা মুসলিম? প্রেসিডেন্ট ওবামাকেও সম্প্রতি জাতিসঙ্ঘে প্রদত্ত ভাষণে জম্মু-কাশ্মীরের ইস্যু নিয়ে কিছু বলতে শুনি নাই!  তবে  গত দশ বছরের অব্যাহত অশান্ত অবস্থা দেখে মনে হয় উপমহাদেশে জম্মু-কাশ্মীরকে দিয়ে আরেকটি ফিলিস্তিন সৃষ্টি করতে ভারতীয় সরকার বদ্ধপরিকর। জম্মু-কাশ্মীরে পাক-ভারত সীমান্ত আজ বিশ্বের সবচেয়ে ভয়াবহ সীমান্তে রূপ নিয়েছে কেননা উভয় পক্ষই পরমাণু শক্তিধর। 

    1. ১৫.১
      dirtroad

      মহিঊদ্দিন ভাই আপনার গাড়ির পাশে এসে কেউ যদি ভিক্ষে চায় তার কথাআপনি মন দিয়ে শোনেন না  আপনার বন্ধু  বিপদে পরে টাকা ধার চাইলে আপনি দেবার চেষ্টা করেন ?? ভারতের মস্ত বাজার হারিয়ে কাশ্মীরকে সাপোর্ট করার দেশ বেশি পাবেন না। .আর বর্তমান পরিস্থিতিতে জঙ্গীবাদ শুনলেই তো হয়ে গেলো। আরেকটা কথা গণভোটের কথা বলেছিলেন কিন্তু নেহেরু প্রথম। . শুরুতে লিয়াকত আলী রাজি হন নি।  সে যাক সেই রিসোলিউশন এ প্রথম শর্তটাই কিন্তু যে পাকিস্তান কে demilitarize করে আন্তর্জাতিক সীমান্তে ফিরতে হবে। . পাকিস্তান সেটা তো মানেই নি বরং    খানিকটা কাশ্মীর আবার চীনকে দিয়ে দিয়েছে।  শুধু ভারতীয় কাশ্মীরে গণভোটে হবার কথা কোথাও বলা নেই।  ওই resolution আর মণ বোধহয় সম্ভবপর নয়। . এবার বর্তমানকেই মেনে নিয়ে আলোচনায় ঠিক করতে হবে। 

      ধর্ম নিয়ে চমৎকার কাদা ছোড়াছুড়ি হয়ে গেছে। বেশীর ভাগই দু তরফের এক ঘেয়ে পুরনো কথা তাই আর কথা বাড়িয়ে লাভ নেই। 

Comments have been disabled.